Ανάδειξη της Κληρονομιάς και Εμπλουτισμός της Πολιτιστικής Εμπειρίας στις περιοχές της Σητείας και του Τρόοδος με χρήση Καινοτόμων Ψηφιακών εργαλείων

8 Φεβ 2024

INTERREG VI-A ΕΛΛΑΔΑΚΥΠΡΟΣ 2021-2027

Άξονας Προτεραιότητας 2 – Π2: Προώθηση της κοινωνικο-οικονομικής ανάπτυξης μέσω της ενίσχυσης του πολιτισμού, του βιώσιμου τουρισμού και της κοινωνικής οικονομίας

Τίτλος πρότασης:

Ανάδειξη της Κληρονομιάς και Εμπλουτισμός της Πολιτιστικής Εμπειρίας στις περιοχές της Σητείας και του Τρόοδος με χρήση Καινοτόμων Ψηφιακών εργαλείων

Ακρωνύμιο:

HERITAGEVIEW

Επιστημονικά Υπεύθυνος: Νικόλαος Βιδάκης

Ημερομηνία υποβολής: Ιανουάριος 2024

Περίληψη: Η προτεινόμενη Πράξη (HERITAGEVIEW), στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης εδαφικής προσέγγισης (καθοδηγούμενη από την Εδαφική Ατζέντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2030), δεν περιορίζεται στην προστασία του πολιτισμού του Τροόδους και της Σητείας και στην ανάδειξη της διαχρονικής του αξίας, αλλά στοχεύει και στη σύνδεση του αγροτικού – ορεινού πολιτισμού με την τοπική οικονομία ώστε αυτή να συμβάλλει τόσο στην αύξηση της προστιθέμενης αξίας των τοπικών προϊόντων και υπηρεσιών όσο και στην ίδια την προστασία-διατήρηση των πολιτιστικών πόρων. Οι εταίροι της Πράξης κινητοποιώντας τους δρώντες των δύο περιοχών και χρησιμοποιώντας καινοτόμα ψηφιακά εργαλεία, σύγχρονες τεχνολογίες όπως AR, VR, ψηφιακά δίδυμα κ.α. και δια-δραστικό εξοπλισμό επιδιώκουν τη μετατροπή των «κοινότυπων» (generic) πόρων της εδαφικής περιοχής (μνημείων πολιτισμού όλων των ιστορικών περιόδων/άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, σύγχρονης πολιτιστικής παραγωγής και των φορέων της) σε «ιδιότυπους» (specific). Δηλαδή, επιδιώκουν την ενσωμάτωση άυλων χαρακτηριστικών της τοπικής κληρονομιάς σε κοινότυπους πόρους αγκυρώνοντας τους σε ένα συγκεκριμένο χώρο, προσδίδοντας τους εν τέλει διακριτότητα και ανταγωνιστικότητα. Αυτός ο δεσμός μεταξύ πόρου, χώρου και κληρονομιάς δημιουργεί ιδιοτυπία στο τελικό προϊόν και θεμελιώνει ένα κύκλο παραγωγής αξίας. Η ολοκλήρωση των αναπτυξιακών δράσεων της προτεινόμενης Πράξης είναι η διαμόρφωση μιας διακριτής ταυτότητας (branding) γύρω από το ιδιότυπο πολιτιστικό προϊόν που θα δημιουργηθεί.